e-κορνίζα
(αναδημοσίευση από το www.antikeimena.blogspot.com)
Προφέρεται “η κορνίζα” με την ορθογραφία να διευκρινίζει ότι πρόκειται για μία ηλεκτρονική κορνίζα της ψηφιακής εποχής. Η κατασκευάστρια Philips θα μπορούσε να τη διαφημίζει με το σλόγκαν "αναμνήσεις πάντα φρέσκες". Εδώ δεν υπάρχει πατίνα, η εικόνα δεν παλιώνει. Οι μέρες, οι μήνες, τα χρόνια δεν περνούν από πάνω της. Η φωτογραφία παύει να είναι η ίδια μια ανάμνηση – μένει μια απλή εικόνα, αλώβητη από το χρόνο. Μια φωτογραφία που δεν θα κιτρινίσει ποτέ, δεν θα κάνει ρωγμές, δεν θα τσακίσει στις γωνίες. Μια φωτογραφία που δεν θα παλιώσει μαζί μας, δεν θα μπει στο σεντούκι, ούτε στο κουτί που αναμοχλεύει τις αναμνήσεις μας.
Εδώ, η ανάμνηση δεν είναι πλέον απτή. Είναι περισσότερο εικονική από ποτέ. Σβήνει αν τη βγάλεις από την πρίζα. Παύει να υφίσταται μόλις εκλείψει η ηλεκτρική ενέργεια που την τροφοδοτεί.
Δίχως την υλική της υπόσταση, η φωτογραφία δεν είναι πλέον φετίχ. Μπροστά στην ίδια κορνίζα, οι εικόνες εναλλάσσονται, οι αναμνήσεις διαδέχονται η μία την άλλη. Όχι σε μια αλληλουχία που ακολουθεί τη ροή της σκέψης, τη φυσική διαδοχή των εικόνων ενός συνειρμού, παρά σε μία σειρά ηλεκτρονικά προκαθορισμένη και αποθηκευμένη στη μνήμη της κορνίζας. Η εικόνα είναι ασταθής, αναποφάσιστη για το ποια ιστορία να διηγηθεί. Αποσπασματική. Κατακερματισμένη. Διχασμένη όπως και η ζωή στη μεταμοντέρνα μας εποχή.
Και ταυτόχρονα πιο ζωντανή από ποτέ: φωτεινή, λαμπερή – το ίδιο μάλιστα λαμπερή στο φως ή στο σκοτάδι, κινούμενη σαν αληθινή.
Η στιγμή που ζήσαμε παγώνει στο χρόνο, όχι όμως και η φωτογραφία. Αυτή γεννιέται άυλη και καταδικασμένη να τριγυρνά σε σκληρούς δίσκους, CD και memory sticks. Μια φωτογραφία που δεν πρόλαβε να γίνει χαρτί κι έτσι δεν υπόκειται στους κανόνες φθοράς του αδυσώπητου χρόνου. Η στιγμή που ζήσαμε δεν «αποτυπώνεται». Συνεχίζει να αιωρείται στο χρόνο, σαν ένα φάντασμα, σαν μια υπόθεση που δεν έχει ξεκαθαρίσει παρά γυρίζει πίσω για να κλείσει ανοιχτές εκκρεμότητες.
Η ηλεκτρονική κορνίζα είναι ένα αντικείμενο αναπαραγωγής των αναμνήσεων εντυπωσιακό, ζωντανό και με νέες πρωτότυπες δυνατότητες. Μια συσκευή που προγραμματίζεται εύκολα και γρήγορα, που μπορεί να αλλάξει, αλλά και να διηγηθεί ιστορίες με τη διαδοχή των εικόνων της. Μια συσκευή που δεν καταργεί τη λειτουργία της ανθρώπινης μνήμης, απλά την εκφράζει μέσα από μια καινούρια φαινομενολογία της ανάκλησης. Ναι, ζούμε στην εποχή των εικόνων. Εικόνων που δεν κιτρινίζουν, δεν ψηλαφίζονται και δεν ποτίζουν από τα δάκρυα της θύμησης. Μήπως όμως δεν θα έπρεπε να κλείσουμε την αφή απ’ έξω;
Εδώ, η ανάμνηση δεν είναι πλέον απτή. Είναι περισσότερο εικονική από ποτέ. Σβήνει αν τη βγάλεις από την πρίζα. Παύει να υφίσταται μόλις εκλείψει η ηλεκτρική ενέργεια που την τροφοδοτεί.
Δίχως την υλική της υπόσταση, η φωτογραφία δεν είναι πλέον φετίχ. Μπροστά στην ίδια κορνίζα, οι εικόνες εναλλάσσονται, οι αναμνήσεις διαδέχονται η μία την άλλη. Όχι σε μια αλληλουχία που ακολουθεί τη ροή της σκέψης, τη φυσική διαδοχή των εικόνων ενός συνειρμού, παρά σε μία σειρά ηλεκτρονικά προκαθορισμένη και αποθηκευμένη στη μνήμη της κορνίζας. Η εικόνα είναι ασταθής, αναποφάσιστη για το ποια ιστορία να διηγηθεί. Αποσπασματική. Κατακερματισμένη. Διχασμένη όπως και η ζωή στη μεταμοντέρνα μας εποχή.
Και ταυτόχρονα πιο ζωντανή από ποτέ: φωτεινή, λαμπερή – το ίδιο μάλιστα λαμπερή στο φως ή στο σκοτάδι, κινούμενη σαν αληθινή.
Η στιγμή που ζήσαμε παγώνει στο χρόνο, όχι όμως και η φωτογραφία. Αυτή γεννιέται άυλη και καταδικασμένη να τριγυρνά σε σκληρούς δίσκους, CD και memory sticks. Μια φωτογραφία που δεν πρόλαβε να γίνει χαρτί κι έτσι δεν υπόκειται στους κανόνες φθοράς του αδυσώπητου χρόνου. Η στιγμή που ζήσαμε δεν «αποτυπώνεται». Συνεχίζει να αιωρείται στο χρόνο, σαν ένα φάντασμα, σαν μια υπόθεση που δεν έχει ξεκαθαρίσει παρά γυρίζει πίσω για να κλείσει ανοιχτές εκκρεμότητες.
Η ηλεκτρονική κορνίζα είναι ένα αντικείμενο αναπαραγωγής των αναμνήσεων εντυπωσιακό, ζωντανό και με νέες πρωτότυπες δυνατότητες. Μια συσκευή που προγραμματίζεται εύκολα και γρήγορα, που μπορεί να αλλάξει, αλλά και να διηγηθεί ιστορίες με τη διαδοχή των εικόνων της. Μια συσκευή που δεν καταργεί τη λειτουργία της ανθρώπινης μνήμης, απλά την εκφράζει μέσα από μια καινούρια φαινομενολογία της ανάκλησης. Ναι, ζούμε στην εποχή των εικόνων. Εικόνων που δεν κιτρινίζουν, δεν ψηλαφίζονται και δεν ποτίζουν από τα δάκρυα της θύμησης. Μήπως όμως δεν θα έπρεπε να κλείσουμε την αφή απ’ έξω;
9 Comments:
Η ηλεκτρονική κορνίζα φτιάχτηκε για να κρατά λαμπερές τις εικόνες, χωρίς να τις θαμπώνει ο χρόνος. Κι όμως ενώ ο σκοπός είναι να μένει αλώβητη στο χρόνο, μοιάζει τόσο εφήμερη... Ίσως ακούγεται κάπως παλιομοδίτικο αλλά μου αρέσουν οι εικόνες που τσαλακώνονται (όπως μου αρέσουν και οι τσαλακωμένοι άνθρωποι), που φαίνονται πάνω τους τα σημάδια του παρελθόντος. Και δεν μπορείς να αγαπήσεις ένα cd με φωτογραφίες όπως ένα παλιό άλμπουμ, ή να συγκινηθείς το ίδιο.
Paaaara poly wraio to post sou!Hthela apo kairo na grapsw sxolia alla twra vrhka to kefi kai to xrono. Shkwnei pollh syzhthsh, kathws oti agapame pairnei th morfh mhxanhs apothhkeyshs me ananewsimo periexomeno! Kapoios prosfata ekrine asxhma thn epilogh moy enos mp3 mikrou kai praktikou poy xwraei molis 19 tragoudia kai oxi...100009!kai den katalavaine oti ayto poy xreiazomoun htan 19 agaphmena tragoudia, poy ta epsaksa, ta epeleksa kai kathe fora poy ta akouw anakalyptw kai kati kainourio, kai oxi 100009 metriothtes poy yparxoun gia na anadeiknyoun tis "foveres dynatothtes ths texnologias". Ti les?
Συμφωνώ απολύτως! Νομίζω ότι σε μια εποχή που αποθεώνει την ποσότητα, την εύκολη πρόσβαση και την αμέτρητη πληροφορία, το ζητούμενο δεν είναι η άκριτη συλλογή πάσης φύσεως πληροφοριών, αλλά η ανάπτυξη ενός κριτικού πνεύματος που θα μας βοηθά να αξιολογήσουμε και να επιλέξουμε το πραγματικά χρήσιμο μέσα από τη σωρεία του διαθέσιμου... Χαίρομαι που υπάρχουν ακόμη εκείνοι που συνειδητά προτιμούν τα 19 τραγούδια από τις 100009 μετριότητες. Για να παραφράσω τον Μπωντριγιάρ, ζούμε με το ρυθμό της τεχνολογίας και σύμφωνα με την ακατάπαυστη διαδοχή της. Με άλλα λόγια, αισθανόμαστε μια μορφή οφειλής/υποχρέωσης απέναντι στις δυνατότητες που μας προσφέρει η τεχνολογία. Ενώ το μόνο που απαιτεί η απρόσωπη τεχνολογία είναι το προσωπικό μέτρο. Η τεχνολογία καθορίζει το μέτρο του εφικτού, και ο άνθρωπος το χρήσιμο, το συνετό και όμορφο.
Σ' ευχαριστώ πολύ για τα καλά σου λόγια. (τί θα έλεγες να μεταφέρουμε τα σχόλια αυτά στο original blog;)
Kai vevaia!apla tha se afhsw na to kaneis esy...kai anypomonw na dw ta sxolia kai twn allwn...
MIN TO KOITAS I TO HARTI MA TI FWTOGRAFIA
I OPSI POU HEI APANW NTOU EHEI MEGALI AXIA
ME TI FWTOGRAFIA SOU AGGALIA KOIMOUMAI KATHE VRADI
MA DEN MPOREI EINAI XARTI KAI DE MOU DINEI HADI
Afta ehw na sholiasw peri fwtografiwn.Pantws gia to MP3 kai ta 19 tragoudia, i swsti hrisi tis tehnologias ehei axioa opote agorazeis kati gia tis anages sou. Mporeis omws na dialexeis ena pou na hwra 10019 kai na valeis esi 19 mesa...
Νομίζω ότι ώρες ώρες αυτές οι γοργές εξελίξεις της τεχνολογίας μας παρασύρουν σε μια φρενίτιδα να τις ακολουθήσουμε λες και πρόκειται για αγώνα δρόμου. Σαν να τρέχουμε με τη γλώσσα έξω να προλάβουμε να αποκτήσουμε το καινούριο φοβερό επίτευγμα χωρίς να έχουμε το χρόνο να σκέφτούμε τι θα το κάνουμε ή γιατί τρέχουμε. Μια βασική προβληματική τής εποχής μας είναι ότι με τόση ταχύτητα και τόσο απεριόριστες δυνατότητες ξεχνάμε να ψάξουμε τι είναι σημαντικό για μας. Κι η ουσία θέλει πάντα την υπομονή, το χρόνο και την προσοχή για να την κοιτάξεις βαθιά στα μάτια...
Πολύ ωραία η μαντινάδα tsikalhnio! (Μην ξεχνάμε και την καταγωγή μας).
Η κρητική παράδοση έβαλε τα πράγματα στη θέση τους, σημασία δεν έχει η ίδια η φωτογραφία αλλά τι αντικατοπτρίζει για μας!
Περιμένουμε και επόμενες μαντινάδες παρακαλώ.
Mutnedjemet, δεν μπορώ να αναδημοσιεύσω το σχόλιό σου στο antikeimena, αφού θα φέρει το όνομά μου, οπότε και δεν θα έχει νόημα το ακόλουθο δικό μου. Κάνε ένα copy-paste το σχόλιό σου περί 19 τραγουδιών πρώτη και θα στείλω μετά το δικό μου.
εεεεφτά τρααααγούδια θα σου πω
για να διαλέξεις το σκοπό
για να μου πεις για να σου πω
το σ' αγαπώ
Post a Comment
<< Home